Ansoffova matice
Ansoffova matice
Matice výrobků(produktů) a expanze na nové trhy je manažerským prostředkem pro identifikaci příležitostí k růstu tržního podílu na určitém trhu, ve kterém se společnost pohybuje. Využívá se, pokud je nějaký výrobek na konci svého životního cyklu a společnost(organizace) se musí rozhodnout, co s ním udělá. Umožňuje zvolit vhodnou tržně-produktovou strategii. Zachycuje dvě dimenze: Vertikální osa trhů – stávající a nové trhy Horizontální osa produktů – stávající a nové výrobky.
Při kombinaci těchto proměnných dostaneme čtyři strategie:
tržní penetraci, rozvoj produktu, rozvoj trhu a diverzifikaci.
Stávající produkty |
Nové produkty |
|
Stávající trhy | Tržní penetrace | Rozvoj produktu |
Nové trhy | Rozvoj trhu | Diverzifikace |
Tržní penetrace – tato strategie je nejméně rizikovoui, při které se společnost snaží ještě více proniknout se stávajícím výrobkem na již existujícím trhu. Společnost chce zvýšovat tržby pomocí podpory prodeje, reklamy atd. Může využít stávající zdroje a postupy, ale pokud už se o to jednou snažila a neuspěla, je potřeba zvolit jinou variantu.
Rozvoj trhu – rizikovější než předchozí, hledání nových tržní segmentů a potenciálních či stávajících zákazníků, kterým společnost nabízí své výrobky. Organizace volí tuto strategii, pokud je pro ni složité přejít na nové produkty, stávající trhy a segmenty jsou vyčerpány.
Rozvoj produktu – také více rizikovější strategie než předchozí, společnost zůstává na stávajících trzích, ale investuje do vývoje a výzkumu výrobků. Hodně se to používá v automobilovém průmyslu pro nové modely aut. Pokud je společnost úspěšná a silná v inovacích, je zde velká šance na zvýšení tržního podílu.
Diverzifikace – toto patří mezi nejrizikovější strategii, při které společnost nabízí nové výrobky na nových trzích. Společnost nemá žádné zkušenosti, proto je nutná dobrá analýza a příprava této strategie.
Zdroj:
Are you 18? Come in and don't be shy!
(loveawake.ru, 31. 1. 2022 2:54)