Jdi na obsah Jdi na menu
 


Co je reklama

3. 5. 2014

Co je reklama?

Je to fenomén této doby. V dnešní době je všude, kam se koukneme. Jsou lidé, kteří jí nesnáší a někteří z nás ji milují. Ale pokud společnost reklamu nevyužívá a nedá je do několika masmédií - neprodá své služby a produkty a jako by neexistovala. Potenciální a stávající zákazníci hojně využívá internet, nakupuje a srovnává ceny a produkty určitých společností. Pokud společnost nezná, ověřuje si jejich výrobky a služby a další věci, které je zajímá. Reklamní průmysl se díky tomu stal  nejziskovějším sektorem ve světě.

Reklama oslovuje co nejvíce potencionálních a stávajících klientů ze všech druhů dostupných masmédií tak, aby samozřejmě vyvolala nákupní reakci- vyvolala myšlenku, že by to mohl potřebovat, nebo jde o věci, které chtějí protože jsou v té chvíli populární. Sdělení musí být zábavné s určitým nápadem, strategicky dobře zpracováno a hlavně vhodně umístěno v médiích. Reklama chce nalákat a přimět tak potenciálního spotřebitele ke koupi právě onoho výrobku, který je propagován. Každá dobře zpracovaná reklama má působit na naše smysly - a také jsou důsledně promyšlené do detailů.

Historie reklamy

První reklamu, kterou za ni lze považovat, i když ve velmi stručné podobě objevili archeologové v Egyptě. Jedná se o nápis na hliněné tabulce, starý asi 4000 let. Na tabulce je vytesán nápis „Zde žiji já, Rinos z Kypru z milosti bohů obdařený uměním vyložit neomylně každý sen.“

V antice využívali různí obchodníci a řemeslníci reklamu k propagaci svých výrobků a služeb. Před obchůdkami či dílnami okázale vystavovali produkty a hlasitě je vychvalovali. Ve starem Římě se využívalo profesionální vyvolávače, kteří vyhlašovali veřejná nařízení a dávali na vědomí důležité novinky.

Hlavní rozmachem inzerce nastal s vynalezením knihtisku. Nejprve inzerovali knihtiskaři různé nabídky výrobků a služeb, s vydáváním novin došlo rozmachu inzerce. Časem pak se přidávalo různé obrázky. Ve 20. letech 20. století začíná konkurovat novinám rozhlas. Po 2. světové válce byla vynalezena televize, která se stala rájem pro reklamy dodnes.

obr. www. http://oko.yin.cz/11/historie-reklamyKráva Milka

Jeden z nejlepších nápadů v historii reklamy, obarvit skutečnou krávu fialovou barvou, dostali pracovníci reklamní agentury v roce 1972.

Formy reklamy

Televizní reklama

Je nejdražší, ale osloví pomocí obrazovky největší počet potenciálních diváků.

  • Výhody - zasáhne veliké spektrum diváků a je nejefektivnější médium z pohledu emočního zásahu
  • Nevýhody - nejvyšší finanční náklady, pasivní sledování některých cílových skupin

Rozhlasová reklama

Když je reklama vysílaná v rádiu a dobře namluvená s citem, je velmi vysoká šance, že si ji potenciální posluchači zapamatují. Rádio je slyšet a posluchač z rádia přijímá informace, aniž by si to uvědomoval. Je také všude dosažitelné. Pro společnosti jako zadavatele reklamy, mohou klienty rychle i pohotově informovat o svých výrobcích a službách.

  • Výhody - lepší regionální zásah, mohou zasáhnout cílové skupiny, patří mezi levné nosiče reklam oproti jiným druhům médií
  • Nevýhody - při častém opakování reklamy dochází k oposlouchání, pokud společnost si zadá celostátní vysílání - zvyšují náklady

Reklama v tisku

Tento segment trhu je v nejširší, noviny a časopisy jsou tradičním produktem, které jsou lidé zvyklí si kupovat. Při prohlížení a čtení udržují větší pozornost. Mohou se opět k reklamě vracet a kouknout na ní.

Internetová reklama

V této době zažívá rozmach, oslovuje mnoho potenciálních zákazníků. Internet umí využít znalosti o potenciálním a stávajícím zákazníkovi, proto je v oblasti internetu mnoho různých forem internetové reklamy a dají se velmi efektivně změřit.
 

  • Výhody - oslovuje nejširší spektrum potenciálních a stávajících zákazníků v různých formách reklam
  • Nevýhody - špatně se např. oslovují senioři, je zde velká konkurencí

Letáky

Jedná se o graficky zpracované propagační tiskoviny určité společnosti. Aby leták potenciální zákazníka zaujal, musí být leták kreativně zpracovaný, má obsahovat informace o produktech a popř. službách a kontakty. 
 

  • Výhody - možnost vhodně nabízet informace o produktu určité společnosti
  • Nevýhody - graficky špatně upravený leták potenciální zákazníky spíše odradí

Outdoor (out-of-home)

Outdoor reklama znamená - reklama venkovní. Nejznámějším typem, který znají všichni jsou billboardy a citi lighty. Ale v posledních pár letech se však začínají využívat téměř veškeré volné plochy, jako např.  – potisky na lavičkách, MHD, reklamní plachty na domech, barevné provedení přímo na fasádách dom, informační obrazovky v metrech atd.
 

Eventy

Je to netradiční akce pořádané různými společnostmi, které si tímto získávají následnou PR podporu a budují tak povědomí o svých výrobkách a službách.

Odkaz:

www.m-journal.cz

www. http://oko.yin.cz

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA