Direct marketing
Společnosti je používají ke své propagaci. Samozřejmě jak název napovídá, jedná se o přímý marketing, což znamená, že společnosti/organizace oslovují potenciální a stávající klienty přímou komunikací. Pomocí direct marketingu neoslovuje se anonymní masy, ale konkrétní potenciální jedince se zajímavou nabídkou určité společnosti.
Před pouhými cca. 20lety byl direkt marketing považován za záležitost, které to využívaly nanejvýš knižními vydavatelé, časopisy hledajícími různé předplatitele, prodejci kuchyňských nádobí, atd.
Každý člověk, kdo listuje starými časopisy, nalezne rané příklady postupu, kterému se tehdy říkalo tzv. „ zásilková reklama”. Dnes nám to asi připadne primitivní, ale všechny ty rané pokusy různých firem představovaly solidní základ pro direkt marketing v jeho dnešní podobě.
V dnešní době, direct marketingové produkty/výrobky jsou sestavovány v různých verzích pro každého potenciálního příjemce zvlášť. Tímto jednoduchým způsobem agentury adresují konkrétnímu potenciálnímu a stávajícímu zákazníkovi sdělení o produktu nebo službě, která je pro něj nejvýhodnější.
Různé druhy:
Direct mailing
Patří mezi nejúčinnější direct marketingu. Jedná se o zásilku, která je adresována určitému potenciálnímu příjemci. Hlavní věc je pro agenturu, aby jej zásilka zaujala. Proto musí být balíček dobře kreativně vyřešen. Vnitřek zásilky musí obsahovat určitou nabídku, která je pojata kreativní formou tak, aby zákazníka upoutala.
Telemarketing
S telemarketingem mám osobní zkušenosti. A to přesně s aktivním. Tento způsob představuje rozhovor hlavně se stávajícím, nebo potencionálním zákazníkem. Nabídka společnosti se k zákazníku dostává přes operátora call centra. Ten musí být vyškolen v obchodních dovedností a zvládnutí dalších věcí nezbytných pro dokončení obchodu.
Telemarketing je pro společnost výhodný hned v několika hlediscích – při kontaktu s potenciálním zákazníkem může prodejce rozpoznat jeho reakce a podle toho uzpůsobit nabídku.
E-marketing
Tato forma marketingu je realizovaná prostřednictvím elektronických zařízení – internet, mobil, auto-navigace, online TV a rádia. E-marketing se snaží odhadnout chování potenciálního a stávajícího zákazníka, a na základě těchto určitých faktorů navrhuje co nejúčinnější metody, jak uživatele spadající do jeho cílové skupiny přivést na stránky společnosti a přesvědčit ho ke koupi určitého produktu, nebo služby.
Mobilní marketing
Tento marketing zahrnuje všechny nástroje využívající mobilní komunikaci. Hlavním nástrojem, je mobilní telefon. Nabídka je prezentována formou SMS, MMS, loga operátora, vyzváněcí tóny, nebo WAP.
Spotřebitelské soutěže
Tato forma patří do podpory prodeje. Hlavním úkolem je nalákat spotřebitele, většinou na to, že něco získají zadarmo. Tímto způsobem si společnost udržuje své stávající zákazníky a získává samozřejmě nové.
Zákaznické a věrnostní kluby
Tento prostředek marketingové komunikace slouží zejména k budování loajality zákazníků. Členstvím v klubu získávají jisté výhody oproti nečlenům, např. slevy, body při nákupu atd. Prostřednictvím interakce se spotřebiteli zjišťujeme jejich aktuální potřeby, na které poté může reagovat. Dialog mezi zákazníkem a výrobcem by měl být v rámci klubu něčím zajímavý, aby stávající členy v klubu udržel a naopak nalákal nové. Díky registraci členů o nich získáváme informace, které poslouží k vybudování kvalitní databáze.[www.m-journal.cz]
Zdroje:
Edward Nash. Direct marketing. Computer Press, Brno, 2003. ISBN: 80-7226-838-4