Distribuční kanály
Každá společnost, která vyvíjí svoji podnikatelskou činnost a prodává svoje výrobky, musí zajistit vhodný distribuční kanál, pomocí kterého bude produkt, neo službu nabízet.
Produkty jsou možné nabízet pomocí pěti typů trhů:
- spotřebitelské trhy – představují domácnostmi a jednotlivci, kteří nakupují pro osobní spotřebu.
- průmyslové trhy - vstupují zde další společnosti, které nakupují od této firmy - buď pro vlastní spotřebu, nebo další výrobní proces.
- zprostředkovatelské trhy - vystupují potenciální nebo stávající zákazníci nebo společnosti, které nakupují produkty s cílem dalšího prodeje.
- státní trhy – nakupují zde státní instituce a orgány veřejné správy, které potřebují produkty společnosti pro poskytování veřejných služeb.
- zahraniční trhy – vstupují zde jako obchodní partneři obchodní nebo výrobní společnosti, atd.
Např. u spotřebitelských trhů vstupuje na jedné straně potenciální kupující, jak jednotlivců i domáctností, které se od sebe liší např.úrovní příjmů, vzděláním, věkem apod. Společnosti (prodávající) se musí identifikovat jednotlivé skupiny potenciálních zákazníků na základě jejich preferencí vlastností produktu, image značky, ekonomických podmínek, životního stylu atd.
Společnost musí zjistit, jaké činitele ovlivňují rozhodnutí zákazníka o koupi určitého produktu. Musí zkoumat podle jakých zákonitostí zákazníci jednají.
K vybudování distribuční cesty existují dvě hlavní možnosti:
Společnost, který vyrábí produkty rozhodne nabízet svoje výrobky potenciálním zákazníkům přímo, bez spolupráce s obchodními společnostmi.
Se rozhodne zařadit do řetězce mezi vlastní společnost a konečného zákazníka různé sítě mezičlánků.
Zdroj: