e-Business
Pojem je spojován s nástupem tzv. “nové ekonomiky” v 80. a 90. letech minulého století, která s sebou přinesla mohutný rozvoj podnikových informačních systémů a samozřejmě internetu. Tento pojem(slovo) bylo poprvé použito společností IBM v rámci marketingové kampaně v roce 1996. Cílem e-Business je zlepšení podnikových procesů či kvality služeb pro potenciální a stávající zákazníky právě díky využití ICT a internetu. e-Business zahrnuje zlepšení komunikace mezi organiazcemi, komunikace společnosti vůči zákazníkům, dodavatelům či bankám nebo veřejné správě.
Přínosy e-Business jsou možné díky využití nových možností, které umožňují zásadním způsobem vytvořit zcela nové komunikační a obchodní kanály s vysokou dostupností (např. 24 hodin denně může zákazník ai společnost obchodovat). Většina procesů ve společnostech se díky e-Business řešení výrazně zrychlila a zjednodušila. Silným rozvojem e-Business dokonce vznikly nové trhy a obchodní příležitosti, podstatně se změnila celá marketingová koncepce. Došlo k nahrazení tradičních transakcí založených na papíru jejich elektronickou formou, elektronická fakturace, online bankovnictví, řízení skladů, vyhledávání polohy pomocí GPS,atd.
E-Business je nejširší pojem pro využití ICT v podnikání, mnohdy se zaměňuje s pojmem e-Commerce, což je však význam pouze pro tzv.elektronické obchodování. E-Business je nejširší pojem pro různá využití , které jsou většinou označována písmenem e:
- e-Banking
- e-Commerce (elektronické obchodování)
- e-Sales, e-Retailing (prodej produktů a služeb pomocí internetových prodejních portálů)
- elektronická výměna dat, EDI
- e-Customs
- e-Fakturace
- e-Learning
- e-Government
- e-Procurement (nákup zboží a služeb)
- e-Human Resources Řízení lidských zdrojů a organizace
- CRM
- MIS - Manažerské informační systémy a datové sklady
- Intranet a extranet
- online komunikace,email atd.
- e-project Management
- Internet