Elektronické obchodování
V dnešní době se setkáváme s několika různými formy obchodování po Internetu. Jeho hlavní typy jsou B2B, B2C, C2B, C2C.
B2B – (business to business)
B2C – (business to cunsumer)
C2B – (consumer to business)
C2C – (consumer to consumer)
B2B – znamená obchodování mezi firmami/organizacemi
Segment B2B v dnešní době převyšuje tržby ostatních forem obchodování na Internetu. Mnoho organizací po celém světě má svoje Internetové stránky a nabízejí své produkty a služby ostatních firmám a on-line nákupy. Firemní zákazník může navštívit web organizace a získat veškeré informace o produktech, službách, cenách, atd.
V dnešní době v segmentu B2B je provozováno prostřednictvím tzv. otevřených elektronických tržišť – kde je možnost navazování on-line kontaktů a veškerých informací.
Otevřená elektronická tržiště (open trading network – OTN)
Umožňuje navázání mezifiremních on-line kontaktů, výměnu informací a možnost realizace efektivních obchodních operací
Zdroj: KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Marketing. Praha : Grada, 2004, Dotisk 2007, 2006. ISBN 80-247-0513-3
B2C – různé prodeje konečným spotřebitelům
Tento segment je nejvíce využívaným v celé sérii elektronického obchodování. Nejvíce prodávaným zbožím jsou služby v cestovním ruchu, oblečení, spotřební elektronika, knihy – ( i já sám je kupuji přes web), hudba, atd.
Ještě i dnes si mnoho lidí představují uživatele, jako počítačového maniaka, nebo mladého nadaného člověka, který dobře ovládá počítač a Internet. Není tomu tak. Dnes to dokáže opravdu každý a čím dál více lidí tuto službu využívá.
Mohu použít jeden příklad:
V současnosti začíná internet využívat opravdu každý. 51letá žena nakupuje na internetu blahopřání. Její otec, kterému je 73 let, tu objednává potřeby pro svůj koníček, řezbářství. Dokonce i její neteř Katrin – 11 let kupuje dárky na Disney.com.
Zdroj: KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Marketing. Praha : Grada, 2004, Dotisk 2007, 2006. ISBN 80-247-0513-3
C2B – obchod iniciovaný zákazníky
Dnešní svět je úžasný díky neustále se měnícím prostředí a informačním technologiím. Díky internetu mohou potenciální zákazníci snadno komunikovat mezi organizacemi. Potenciální zákazníci si prohlížejí různé nabídky, ceny a porovnávají s ostatními a poté nakoupí za nejlepší ceny.
Obchod iniciovaný potenciálními zákazníky
Díky internetu zákazníci sami vyhledávají firemní nabídky a iniciují nákupy. V některých případech mohou aktivně ovlivňovat i nákupní podmínky.
Zdroj: KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Marketing. Praha : Grada, 2004, Dotisk 2007, 2006. ISBN 80-247-0513-3
C2C – obchod mezi spotřebiteli
Internet je úžasný masmédium, který umožňuje mnoha uživatelům umožňovat nakupovat produkty a služby nebo vyměňovat zboží a informace přímo mezi sebou. Je to nejvíce využívány prostřednictvím aukcí. Je to daleko lepší než nějaké tištěné médium. V České republice existuje několik desítek či stovek internetových stránek, kde návštěvníci mohou mezi sebou nakupovat a prodávat různé produkty a služby a komunikovat mezi sebou.