Jdi na obsah Jdi na menu
 


Elektronické obchodování

4. 8. 2010

V dnešní době se setkáváme s několika různými formy obchodování po Internetu. Jeho hlavní  typy jsou B2B, B2C, C2B, C2C.

B2B – (business to business)

B2C – (business to cunsumer)

C2B – (consumer to business)

C2C – (consumer to consumer)

 

B2B – znamená obchodování mezi firmami/organizacemi

     Segment B2B v dnešní době převyšuje tržby ostatních forem  obchodování na Internetu. Mnoho organizací po celém světě má svoje Internetové stránky a nabízejí své produkty a služby ostatních firmám a on-line nákupy. Firemní zákazník může navštívit web organizace a získat veškeré informace o produktech, službách, cenách, atd.

     V dnešní době v segmentu B2B je provozováno prostřednictvím tzv. otevřených elektronických tržišť – kde je možnost navazování on-line kontaktů a veškerých informací.

Otevřená elektronická tržiště (open trading network – OTN)

Umožňuje navázání mezifiremních on-line kontaktů, výměnu informací a možnost realizace efektivních obchodních operací

Zdroj: KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Marketing. Praha : Grada, 2004, Dotisk 2007, 2006. ISBN 80-247-0513-3

 

B2C – různé prodeje konečným spotřebitelům

     Tento segment je nejvíce využívaným v celé sérii elektronického obchodování. Nejvíce prodávaným zbožím jsou služby v cestovním ruchu, oblečení, spotřební elektronika, knihy – ( i já sám je kupuji přes web), hudba, atd.

     Ještě i dnes si mnoho lidí představují uživatele, jako počítačového maniaka, nebo mladého nadaného člověka, který dobře ovládá počítač a Internet. Není tomu tak. Dnes to dokáže opravdu každý a čím dál více lidí tuto službu využívá.

Mohu použít jeden příklad:

     V současnosti začíná internet využívat opravdu každý. 51letá žena nakupuje na internetu blahopřání. Její otec, kterému je 73 let, tu objednává potřeby pro svůj koníček, řezbářství. Dokonce i její neteř Katrin – 11 let kupuje dárky na Disney.com.

Zdroj: KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Marketing. Praha : Grada, 2004, Dotisk 2007, 2006. ISBN 80-247-0513-3

 

C2B – obchod iniciovaný zákazníky

     Dnešní svět je úžasný díky neustále se měnícím prostředí a informačním technologiím. Díky internetu mohou potenciální zákazníci snadno komunikovat mezi organizacemi.  Potenciální zákazníci si prohlížejí různé nabídky, ceny a porovnávají s ostatními a poté nakoupí za nejlepší ceny.

Obchod iniciovaný potenciálními zákazníky

     Díky internetu zákazníci sami vyhledávají firemní nabídky a iniciují nákupy. V některých případech mohou aktivně ovlivňovat i nákupní podmínky.

Zdroj: KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Marketing. Praha : Grada, 2004, Dotisk 2007, 2006. ISBN 80-247-0513-3

 

C2C – obchod mezi spotřebiteli

     Internet je úžasný masmédium, který umožňuje mnoha uživatelům umožňovat nakupovat produkty a služby nebo vyměňovat zboží a informace přímo mezi sebou. Je to nejvíce využívány prostřednictvím aukcí. Je to daleko lepší než nějaké tištěné médium. V České republice existuje několik desítek či stovek internetových stránek, kde návštěvníci mohou mezi sebou nakupovat a prodávat různé produkty a služby a komunikovat mezi sebou.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA