Green marketing
Definice:
Green marketing se hlavně odkazuje na proces prodeje produktů/služeb na základě jejich přínosu pro životní prostředí naší planety. Tyto produkty mají být šetrný k životnímu prostředí a balené v šetrně, k životnímu prostředí.
Hlavní předpoklad zeleného marketingu je, že potenciální a stávající zákazníci budou nahlížet na výrobek/službu, které jsou ekologicky šetrné a své nákupní rozhodnutí přizpůsobují podle něho.
Zdroj: www.google.cz
Historie
Termín Green Marketing se do popředí dostal přibližně v 80 a v 90 letech 20století. Americká marketingová společnost (AMA) uspořádala první seminář na téma "Ekologický Marketing", v roce 1975. Řízení tohoto semináře vyústila první kniha na Green Marketing s názvem "Ekologický Marketing".
Bohužel, v dnešní době většina lidí si myslí, že ekologické (zelené), které se uvádí na trh se vztahuje pouze na propagaci a reklamu, na přípravky na ochranu životního prostředí. Termíny jako např. bezfosfátový, recyklovatelný, atd. jsou faktory, které patří do green marketingu. Ale termín Green marketing, má obecně mnohem širší pojem, který lze aplikovat na spotřební zboží, průmyslové výrobky i služby. Green marketing zahrnuje širokou škálu aktivit, jako jsou úpravy produktu, změny výrobního procesu, změny obalu, stejně jako úprava reklamy.
Statistiky
Americká společnost pro průzkum trhu uvádí asi 12% americké populace, které můžeme identifikovat jako praví zelení spotřebitelé, kteří vyhledávají a pravidelně kupují tzv. zelené produkty. Dalších 68% mohou být klasifikovány jako tzv. polozelené spotřebitelé, kteří nakupují tyto produkty jen někdy.
Cílový trh
V roce 1989 se 67% Američanů uvedlo, že by byli ochotni zaplatit 5-10% více za ekologické produkty. V roce 1991 potenciální zákazníci by byli ochotni platit mezi 15-20% více za tyto výrobky. V roce 1993, Myburgh-Louw a O'Shaughnessy provedla průzkum mailem (bylo to pouze pro ženy) ve Velké Británii. Zkoumali jejich vnímání na určité produkty - obaly pracích prostředků na oblečení. Zjistili, že 79% souhlasilo, že zaplatí až o 40% více za výrobek, který byl totožný v každém ohledu na jejich vlastní značkou, kterou používaly a která by se ukázala jako zelená. Důležitým a hlavním úkolem marketingu je zjistit, které spotřebitelé jsou ochotni zaplatit více za ekologicky šetrné výrobky.
Zdroj:
www.wikipedia.org
www.sbinfocanada.about.com
www.google.cz