Jdi na obsah Jdi na menu
 


Koncepce marketingového řízení

7. 4. 2011

 

 

Na internetu je určitě mnoho informací o tomto tématu. Já se Vám pokusím vysvětlit základní, které společnosti využívají.

 

 Výrobní koncepce

     Vychází z hlavního a jednoduchého předpokladu, že potenciální a stávající zákazníci (spotřebitelé) kupují, nebo upřednostňují levné a také dobře dostupné produkty. Hlavním cílem každé společnosti, která tímto způsobem podniká na trhu, je mít efektivní výrobu a distribuci. Tato koncepce patří mezi nejstarší, která je určitě úspěšná, ale za předpokladu, že: poptávka po daném produktu převyšuje nabídku. J

 

 Výrobková koncepce

     Toto je druhá koncepce, která se také velice dobře pamatujeJ.  Vychází z hlavního předpokladu, že zákazníci si budou kupovat, nebo kupují produkty, které jsou kvalitní, velice spolehlivé.  Ale pozor. I v dnešní době je mnoho výrobců, kteří zapomínají, jak je konkurence chytrá a také rychlejší s provedenými inovacemi a že určitý výrobek může být na trhu nahrazen produktem jiným a na jiném principu.  Je mnoho firem, které špatně odhadnou segment potenciálních zákazníků a také musejí dodávat do vhodných distribučních sítí.J

 

 Prodejní koncepce

     Společnosti tuto koncepci hodně využívají. Vychází z předpokladu, že spotřebitelé budou kupovat produkty určitého podniku jen v případě, kdy jsou dostatečně rozšířeny. Jednoduše řečeno – zákazník si koupí zboží, kterého je všude dost (aby si mohl porovnávat ceny).

 

  Marketingová koncepce

     Tato poslední koncepce vychází spíše z předpokladu, že společnost správně odhadne potřeby, požadavky, očekávání potenciálních zákazníků a dokáže je velice dobře uspokojit oproti konkurenci.

Může tam být slogan např.: naše společnost nebude spokojena, pokud nebudete spokojeni s naším produktem, atd.

 

     Tyto koncepce mohu přirovnat k tzv. transakčního konceptu marketingu. Ale co to vlastně ten transakční, nebo i vztahová marketingová koncepce je?

 

Transakční a vztahový marketing

     Vztahový marketing se uplatňuje nebo také využívá u výrobků dlouhodobé spotřeby (např. auta, motorky, atd.)ale také ho můžeme zahrnout do tzv. střednědobé spotřeby, zejména u služeb.

 

     Vztahový (relační) marketing se hlavně zaměřuje na opakované nákupy, na opakovaný, častý styk mezi klientem a firmou. Fungování vztahového (relačního) marketingu a také transakčního ji mohu mnemotechnicky připomenout tzv. principem děravého vědra, kdy nový potenciální zákazníci přicházejí (padají do tzv. vědra) , ale někteří v něm zůstávají a o tyto klienty je třeba hodně pečovat a samozřejmě začít tzv. vztahový marketing.

 

311020111389.jpg

Princip transakčního a vztahového marketingu ohledně tzv. děravého vědra[KAŠÍK, 2009, s. 19].

 

 Zdroje:

KAŠÍK, Milan; HAVLÍČEK, Karel. Marketing při utváření podnikové strategie. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., v edici EUPRESS, 2009. ISBN 978-80-7408-022-7

KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Marketing. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004, Dotisk 2007, 2006. ISBN 80-247-0513-3

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA