Kvalitativní a kvantitativní výzkum
Kvalitativní výzkum
Kvalitativní výzkumy probíhají formou rozhovorů. Proto je dobré, když se jich účastní psycholog.
Jde o hloubkový rozbor některých dílčích jevů a jejich psychologických kvalit. Zaměřuje se na menší vzorky, hledá podrobnější odpovědi na otázku – proč je tazatel omezoval ve způsobu vyjádření. [KAŠÍK, 2009, s.102]
Nejčastěji se setkáme např.:
Hloubkový rozhovor (in-depth interview)
Tato metoda využívá “face to face” komunikaci. Je zde pouze výzkumník a respondent. Výzkumník si určuje směry a okruhy, o nichž se při interview bude opírat, aby došel k danému cíli.
Skupinové rozhovory (focus groups)
Velikost diskusní skupiny, nejčastěji však cca 8-12 a samotný výzkum řídí předem určený a zkušený člověk. Stejně jako u in-depth interview jde o nestandardizovaný rozhovor.
Consumer insight
Během takového výzkumu prožívá výzkumník s pozorovanou osobou běžné situace, jako je třeba nákup. Pozoruje přitom např. styl rozhodování - kdy a které zboží nakupuje a další věci.
Kvantitativní výzkum
Kvantitativní výzkum je další metoda vědeckého výzkumu, která popisuje jevy pomocí proměnných (znaků), které jsou sestrojeny tak, aby měřily určité vlastnosti. Tyto výsledky jsou pak zpracovány a interpretovány, např. s využitím statistiky.
Zjišťuje především faktické, kvantitativně zjistitelné údaje, u nichž v další fázi zkoumá závislosti a vztahy mezi příčinami a následky. Pomocí terénního kvantitativního výzkumu zjišťujeme poměrně široký okruh problémů. Např. spotřební zvyklosti, postoje k určitým výrobkům či službám, účinnost propagace, údaje o životním stylu, cenách, nákupních úmyslech. Tyto výzkumy lze provádět jednorázově, ale také jako opakovaná šetření, jejichž výsledky lze v určitých časových obdobích srovnávat. . [KAŠÍK, 2009, s.101]
Mohu zde uvést např. Dotazník
Zdroje:
KAŠÍK, Milan; HAVLÍČEK, Karel. Marketing při utváření podnikové strategie. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., v edici EUPRESS, 2009. ISBN 978-80-7408-022-7