Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kvalitativní a kvantitativní výzkum

23. 5. 2011

Kvalitativní výzkum

 Kvalitativní výzkumy probíhají formou rozhovorů. Proto je dobré,  když se jich účastní psycholog.

 

Jde o hloubkový rozbor některých dílčích jevů a jejich psychologických kvalit. Zaměřuje se na menší vzorky, hledá podrobnější odpovědi na otázku – proč je tazatel omezoval ve způsobu vyjádření. [KAŠÍK, 2009, s.102]

 

Nejčastěji se setkáme např.:

Hloubkový rozhovor (in-depth interview)

Tato metoda využívá “face to face” komunikaci. Je zde pouze výzkumník a respondent. Výzkumník si určuje směry a okruhy, o nichž se při interview bude opírat, aby došel k danému cíli.

 

Skupinové rozhovory (focus groups)

Velikost diskusní skupiny, nejčastěji však cca 8-12 a samotný výzkum řídí předem určený a zkušený člověk. Stejně jako u in-depth interview jde o nestandardizovaný rozhovor.

 

Consumer insight

Během takového výzkumu prožívá výzkumník s pozorovanou osobou běžné situace, jako je třeba nákup. Pozoruje přitom např. styl rozhodování - kdy a které zboží nakupuje a další věci.

 

 Kvantitativní výzkum

Kvantitativní výzkum je další metoda vědeckého výzkumu, která popisuje jevy pomocí proměnných (znaků), které jsou sestrojeny tak, aby měřily určité vlastnosti. Tyto výsledky jsou pak zpracovány a interpretovány, např. s využitím statistiky.

 

Zjišťuje především faktické, kvantitativně zjistitelné údaje, u nichž v další fázi zkoumá závislosti a vztahy mezi příčinami a následky. Pomocí terénního kvantitativního výzkumu zjišťujeme poměrně široký okruh problémů. Např. spotřební zvyklosti, postoje k určitým výrobkům či službám, účinnost propagace, údaje o životním stylu, cenách, nákupních úmyslech. Tyto výzkumy lze provádět jednorázově, ale také jako opakovaná šetření, jejichž výsledky lze v určitých časových obdobích srovnávat.  . [KAŠÍK, 2009, s.101]

 

Mohu zde uvést např. Dotazník

 

 Zdroje:

KAŠÍK, Milan; HAVLÍČEK, Karel. Marketing při utváření podnikové strategie. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., v edici EUPRESS, 2009. ISBN 978-80-7408-022-7

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář