Marketingová komunikace
Marketingová komunikace se neustále rozvíjí potřebou trhu – hlavně rostoucí konkurencí tj. nabídkou zboží nad poptávkou.:-)
Definic marketingové komunikace je celá řada. Ale dobrá definice je např. tato:
Marketingová komunikace je v tomto širokém pojetí systémem využívání principů, prvků s postupů marketingu při prohlubování a upevňování vztahů mezi producenty, distributory a zejména příjemci (zákazníky). [KAŠÍK, 2009].
Philip Kotler definuje marketingovou komunikaci takto:
Koncepce, v jejímž rámci společnosti pečlivě integruje a koordinuje množství svých komunikačních kanálů, aby o organizaci a jejich produktech přinesla jasné, konzistentní a přesvědčivé sdělení. [KOTLER, 2007 ]
Marketingová komunikace společnosti je zákaznicky orientovaným způsobem komunikace s potenciálními a cílovými zákazníky/klienty, atd.
Do marketingové komunikace patří:
- Marketingové mixy 4P, 4C
- Marketingové nástroje – reklama, osobní prodej, podpora prodeje, přímý marketing, public relations
- Atd.
Ohledně marketingového mixu nástrojů se bude věnovat další kapitola na této internetové stránce.
Také se rozeznává klasická marketingová komunikace a integrovaná marketingová komunikace. Jaký je rozdíl?
Klasická marketingová komunikace |
Integrovaná marketingová komunikace |
Zaměřena na prodej |
Zaměřena na udržování pevných vztahů se zákazníky |
Masově se oslovují potenciální a stávající zákazníci |
Selektivní komunikace |
Monolog |
Dialog |
Informace jsou vysílány |
Informace na vyžádání |
Přesvědčování |
Informace jsou poskytovány |
Účinek na základě opakování |
Účinek na základě konkrétních informací |
Obtížný prodej zákazníkům |
Snadný prodej zákazníkům |
Vlastní značky určité společnosti |
Důvěra ve značce |
Odlišnosti mezi marketingovou komunikací a integrovanou marketingovou komunikací (IMC)
Hlavní přínos integrované marketingové komunikace (IMC) je v tom, že neslouží pouze k podpoře jednotlivých fází zákaznického chování, ale pomáhá zákazníkům řešit jejich PPO (potřeby, požadavky, očekávání) komplexně.[KAŠÍK, 2009, s. 186].
Integrované působení nástrojů marketingové komunikace.[KAŠÍK, 2009, s. 185].
Zdroj:
KAŠÍK, Milan; HAVLÍČEK, Karel. Marketing při utváření podnikové strategie. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o.p.s., v edici EUPRESS, 2009. ISBN 978-80-7408-022-7
KOTLER, Philip; WONG, Veronica; SAUNDERS, John; ARMSTRONG, Gary. Moderní marketing. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1545-2