Marketingové prostředí
15. 11. 2010
Marketingové prostředí
Každý, kdo se zajímá o marketing si uvědomuje, že se nachází v určitém prostředí. To můžeme (nebo spíše musíme)rozdělit na MIKROPROSTŘEDÍ a MAKROPROSTŘEDÍ. Co to ale znamená?? (Je to stejné jako u ekonomie – kdo jí více studoval JJ).
Definice marketingového prostředí:
Činitelé a síly vně marketingu, které ovlivňují schopnost marketing managementu vyvinout a udržovat úspěšné vztahy s cílovými zákazníky.
Toto je pěkná definice. Možná pro někoho trošku složitáJ
Má definice:
Marketingové prostředí se rozděluje na dva hlavní faktory – mikroprostředí a makroprostředí, které ovlivňují a udržují úspěšné vztahy s cílovými zákazníky.
Mikroprostředí
Definice mikroprostředí:
Jsou to síly blízko společnosti, které ovlivňují její schopnost sloužit zákazníkům. Společnosti, konkurence, veřejnost, které společně vytvářejí systém poskytování hodnot.
Do této skupiny patří:
- Společnost – v tomto případě jde o společnost vyrábějící určité produkty a služby, které prodávají zákazníkům.
- Dodavatelé – jsou to společnosti a někteří jednotlivci, kteří poskytují zásoby pro další výrobu produktů.
- Distributoři - zajišťují skladování, přepravu pro další prodávání produktů.
- Zákazníci – toto je pro firmu velice důležitý faktor. Samozřejmě se také různě dělí na tzv. cílové trhy.(spotřebitelské trhy, průmyslové, trhy obchodních mezičlánků, trhy státních zakázek, mezinárodní trhy, institucionální trhy.) – to rozeberu příště J
- Konkurence – konkurence je všude. To snad nemusím ani vysvětlovat J
- Veřejnost – veřejnost je skupina lidí, kteří něco kupují, (chtějí koupit) a je pouze na nás jak je správně oslovíme.
Definice makroprostředí:
Širší společenské síly, které ovlivňují celé mikroprostředí – demografické, ekonomické, přírodní, technologické, politické a kulturní faktory.
Do makroprostředí patří několik faktorů:
- Demografické prostředí – je to studium např. věku, pohlaví, rasy, zaměstnání, hustoty bydlení, atd.
- Ekonomické prostředí – zde se např. sleduje – příjmy a změny, změny spotřebních zvyklostí.
- Přírodní prostředí - analyzuje se nedostatek surovin, rostoucí ceny energií, růst znečištění.
- Technologické prostředí – v tomto případě se samozřejmě analyzuje technologické změny, vývoj a výzkum.
- Politické prostředí – sledují se zákony, atd.
- Kulturní prostředí
Zdroj: Kotler, Philip; Wong, Veronika;Saunders, John; Armstrong, Gary. Moderní marketing. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1545-2.
Komentáře
Přehled komentářů
Máte zřejmě překlep v poslední rozčlenění faktorů makroprostředí:
"Do mikroprostředí patří několik faktorů" místo
Do MAKROPROSTŘEDÍ patří...
Ale pěkný a hlavně vše vystihující článek!
Re: Překlep
(Lenka, 28. 11. 2012 19:33)Chci jednoduchou definici=ce je to Makroprostředí?
makroprostředí
(Lenka, 28. 11. 2012 19:28)Prosím napsat nejjednodušejí co to je Makroprostředí.Moc dík.
Překlep
(Michal, 26. 9. 2011 16:36)