Marketingový mix 3V (Marketing Mix 3V)
Marketingový mix 3V je metoda stanovení produktové strategie. Jde o alternativní pojetí marketingového mixu, jehož tvůrcem je Nirmalya Kumar. Ten definoval marketingový mix na rozdíl od tradičního mixu 4P nově a netradičně pomocí 3V takto:
- Valued customer (hodnotný zákazník) – hledá se odpověď na otázku: „Koho obsluhovat?“
- Value proposition (hodnotová nabídka) – hledá se odpověď na otázku: „Co nabízet?“
- Value network (hodnotová síť) – hledá se odpověď na otázku: „Jak nabízet?“
Uvedené tři otázky zhruba odpovídají tradičním ekonomickým otázkám: „Co, jak, pro koho?“. Pro jednotlivá „V“ doporučuje profesor Kumar následující sady otázek:
-
Zákazník:
- Kdo jsou potenciální a stávající zákazníci?
- Existují zákazníci nespokojení se současnou nabídkou odvětví na určitém trhu?
- Existují zákaznické potřeby, požadavky které odvětví neobsluhuje?
- Jak lze oslovit potenciální zákazníky, kteří necítí potřebu po produktu společnosti?
- Kdo je uživatel, kupující, platící, ovlivňovatel? Jaká jsou jejich kritéria výběru?
- Je cílový segment dostatečně rozsáhlý, aby byl ziskovýpro určitou společnost?
-
Nabídka:
- Jaké hlavní potřeby naplňuje nabídka určité organizace?
- Plní hodnotová nabídka potřeby hodnotných potenciálních a stávájících zákazníků?
- Jaké bonusy společnosti skutečně poskytuje potenciálním a stávajícícm zákazníkům?
- Je hodnotová nabídka služeb a produktu určité společnosti dostatečně odlišná od konkurence?
- Je positioning společnosti založen na atributech, které obstojí ve srovnání s konkurencív daném oboru a trhu?
-
Síť:
- Dokáže společnost obsluhovat hodnotné potenciálními a stávající zákazníky hodnotnou nabídkou se ziskem?
- Má společnost schopnosti odpovídající a nezbytné pro hodnotnou nabídku?
- Pokud je nemá, kde nebo od koho je může získat? S kým se lze popř. spojit?
- Může mít obsluhování nových potenciálních zákazníků negativní dopad na stávající zákazníky?
- Pokud ano, jak ho lze eliminovat?
- Které příliš nákladné položky hodnotové nabídky je možné eliminovat, omezit nebo outsourcovat ve společnosti?
- Jak se hodnotová síť společnosti liší od zbytku odvětví na určitém trhu?
- Jaký je bod zvratu společnosti na trhu?
- atd...
Zdroj:
www.managementmania.com