Marketingový mix 4C
Marketingový mix 4C je alternativou k marketingovému mixu 4P. 4P je marketingovým mixem z pohledu organizace, 4C je mixem z pohledu zákazníka.
Jednotlivá písmena „C“ znamenají:
Customer solution - řešení potřeb zákazníka
Cost - náklady vzniklé zákazníkovi
Convenience (Channel) - dostupnost řešení
Communication -komunikace
Hlavní myšlenkou mixu 4C je začít při tvorbě marketingové strategie nejprve přemýšlet o „C“ z pohledu zákazníka a pak teprve o „P“ z pohledu organizace.
Marketingový mix 4C má velice blízko k pojetí služeb a k principům CRM.
Poznámka: Velice důležité je zejména komunikace - zákazník chce s organizací komunikovat, nechce „reklamní masáž“.
Marketingový mix 4C v praxi: Používá se jako náhrada nebo lépe jako doplnění mixu 4P.
Zdroj:
www.managementmania.com