MATICE BCG
BCG – znamená (Boston Consulting Group) je založena na myšlence - že peníze jsou velmi těsně spojeny s růstem trhu a s relativním tržním podílem trhu.
Dojné krávy – Cash cos – jsou nejlepší tím, že přinášejí ohromné tržby a nevyžadují větší finanční zásahy. Organizace tímto podporují rozvoji nových aktivit a kryjí ztráty moc nevýdělečných produktů.
Hvězdy – stars – vyznačují se dobrými obchodními výsledky. Ale aby se tyto dobré výsledy neustále udržovaly jsou podporovány jinými produkty(dojné krávy). Organizace čeká, že v budoucnu budou dojnými krávami.
Hladoví psi – hugry dogs – produkty nejsou perspektivní pro organizaci a do budoucna nepočítá organizace s vysokými zisky. Dost často se stává, že top management organizace zruší výrobu těchto produktů.
Otazníky – questions – jsou podnikatelské jednotky, jejichž podíl roste, ale je ještě velice malý. Organizace tyto produkty musí hodně finančně podporovat, aby se zvedly tržby. Top management musí vypozorovat, který produkt bude vhodný finančně podporovat, aby se pak postoupil na hvězdy.
Pokud organizace provede matici BCG, musí se rozhodnout pro každý produkt jaká bude jeho budoucnost. Organizace může investovat s tím, že časem bude mít velký zisk. Dále může do určitého produktu investovat jen přiměřeně, aby se produkt udržel na trhu, ale nebude mít tak velké tržby. Další je možnost ukončení výroby určitého produktu, nebo jí odprodat a získané prostředky využít někde jinde.
Metoda plánování podnikatelského portfolia (BCG)
Je vyhodnocení vztahu růstu podílu analyzované strategické podnikatelské jednotky na trhu k jejímu relativnímu tržnímu podílu: strategické podnikatelské jednotky jsou klasifikovány jako tzv. dojné krávy, otazníky, hvězdy,hladoví psi.
Zdroj: KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Marketing. Praha : Grada, 2004, Dotisk 2007, 2006. ISBN 80-247-0513-3
Nahodil, F. Úvod do marketingu: Eupres, Vysoká škola finanční a správní,Praha 2003. ISBN 80-86754-02-2
Are you 18? Come in and don't be shy!
(AynFed, 12. 11. 2022 5:01)