Positioning, targeting
Positioning mohu přeložit jako umísťování. Jde o vytváření, názorů a postojů v myslích potenciálních a stávajících zákazníků určité společnosti, spojených se značkou výrobků nebo služby.
Definice positioningu:
Vymezuje produkt nebo službu vůči konkurenci a v myslích potenciálních a stávajících zákazníků (spotřebitelů). Jde o zaujetí, hlavně žádoucí pozice na cílovém trhu. Sdělení musí být jasná, a odlišovat produkt od ostatního zboží nabízeného na trhu.
Pro vytváření a ovlivňování názorů potenciálních a stávajících zákazníků v rámci positioningu se nejčastěji využívají marketingové nástroje J
Targeting je metodou marketingu a druhou fází STP (segmentation-targeting-positioning). Jde o výběr cílového trhu na základě provedené segmentace.
Definice targetingu:
Je to proces vyhodnocování jednotlivých segmentů a výběr převážně jenoho, nebo i více cílových segmentů.
Zde mohu znázornit postup:
1. 1. Segmentace trhu (společnost si musí stanovit segmentační kritéria – např. sportovci, okres, věk, atd.)
2. 2. Targeting (zde firma vyhodnocuje kritéria pro měření atraktivity segmentů)
3. 3. Positioning (poslední fáze – stanovení positioningu pro cílové potenciální zákazníky (segmenty) a stanovení marketingového mixu pro jednotlivé zákazníky).