PUBLIC RELATIONS - PR
Public relations - ale nejčastěji užívané pod pojmem PR. Toto označení pochází z angličtiny a můžeme je přeložit jako „vztahy s veřejností“.
Jsou to techniky a samozřejmě nástroje, pomocí kterých společnost udržuje dobré vztahy se svým okolím a s veřejností. Jedná se hlavně o dlouhodobou činnost společnosti, nebo agentury, která získává zpětné vazby a další informace od veřejnosti. Hlavním faktorem PR je obousměrná komunikace.
PR provádí buď zvláštní oddělení společnosti, nebo k tomu mají organizace určené PR agentury. České republice tyto agentury sdružuje hlavně APRA (Asociace Public Relations Agentur).
APRA
APRA (Asociace Public Relations Agentur) je dobrovolné sdružení PR agentur působících na území České republiky.Vznikla jako odborné sdružení, jehož prvořadým posláním je reprezentovat obor PR zejména odborné a klientské veřejnosti, všestranně kultivovat činnost agentur, prosazovat tzv. nejlepší praxi, vytvářet prostor k široké profesní diskuzi a budovat dobré jméno oboru. V současné době sdružuje APRA 19 členských agentur. Členové procházejí opakovaně procesem certifikace. APRA je členem mezinárodní organizace ICCO (International Communications Consultancy Organisation) sdružující národní PR asociace po celém světě.[www.apra.cz]
PR vzniká teoreticky se vznikem lidské společnosti. :-) Ale hlavně až po druhé světové válce v USA v reakci na hlad veřejnosti po informacích. Jeden z hlavních zakladatelů PR je Dr. Edward L. Bernays
Hlavní cíl je udržet a zlepšovat dobrou image společnosti. Využívají se např.:
Ø Sdělování informací potenciálním a stávajícím klientům, aby společnost podpořila prodej, udržela a také zlepšila svou reputaci. Společnost získává zpětné vazby od klientů a upravují svoje techniky prodeje a komunikace.
Ø Řešení různých nepříjemných vlivů – odvracením útoků na společnost
Ø U zaměstnanců se snaží o zlepšení informovanosti o společnosti
Ø Atd.
Zdroje:
Využití a cíle
Historie