Úvod do podpory prodeje
Co je podpora prodeje
S podpory prodeje, mimo jiné se také tomu říká ,,sales promotion´´ se v životě každý z nás setkává dost často. Dá se říci, že každý den, aniž si to možná uvědomujeme.
Ale co to vlastně podpora prodeje je? Podpora prodeje patří do tzv. komunikačního mixu, který využívají marketingový odborníky. Tyto lidé sestavují komunikační mix tak, aby co nejlépe oslovily potenciální a stávající klienty určité firmy a dosáhli zvolených cílů marketingových komunikací.
Tyto cíle pro určitou společnost mohou být krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé. K jejich dosažení se využívá několika forem marketingové komunikace: reklamy, PR, podpory prodeje, přímého marketingu, osobního prodeje.
Podpora prodeje je marketingovou komunikací, která působí na potenciálního, nebo stávajícího zákazníka pomocí dodatečných podnětů, čímž povzbuzuje zájem o prodej určitých výrobků, nebo služeb. Hlavními znaky je její časová omezenost a aktivní spoluúčast zákazníků. Podpora prodeje je chápána jako časově omezený program společnosti, který se snaží nabídnout svoje produkty pro zákazníky. Je pro zákazníka vyžadována jejich aktivní spoluúčast formou okamžité koupě. Příklady podpory prodeje - kupony, loterijní hry, vzorky nebo snížení cen.
Nástroje podpory prodeje se liší především svým potenciálem dosáhnout určitých cílů. Slevy z ceny, nebo vzorky zdarma mají upoutat potenciálního zákazníka k okamžité koupi a vyzkoušení produktu, např. program odměn má za úkol „připoutat“ zákazníka k určeným produktům a vybudovat v něm věrnost.
Cílové skupiny a cesty podpory prodeje
Podpory prodeje se rozlišije podle dvou základních specifik. Spouštěčem aktivit může být výrobce, ale i obchodník. Jejich cílové skupiny se dělí např. rozdělit do tří základních jednotek: na distributory, prodejce a zákazníky. Výrobce (výrobní firma) může podporovat všechny tři cílové skupiny, ale obchodník ve většině případů orientuje pouze na konečné zákazníky.
Z tohoto vyplývají tři typy podpor:
- Podpora prodeje zprostředkovateli – je nabízena výrobcem distributorovi, velkoobchodníkovi nebo maloobchodníkovi.
- Podpora prodeje v maloobchodě – je nabízena maloobchodníkem spotřebiteli.
- Podpora prodeje spotřebiteli – je nabízena výrobcem přímo spotřebiteli.
Každá distribuční cesta podpory prodeje má určité specifické aktivity, které jsou nejvhodnější pro komunikaci.
Podpora prodeje ve vztahu ke zprostředkovatelům
- Cenové obchodní dohody -jde o dočasné snížení ceny výrobků, které maloobchodníkovi nabízí výrobce.
- Společná reklama - výrobce nabízí maloobchodníkovi spoluúčast na propagačních akcích.
- Podpora výstavek - výrobce (firma) podporuje maloobchodníka propůjčením či uhrazením různých zařízení za lepší ceny - umístěných uvnitř nebo poblíž obchodu. Jde o součást tzv. POP materiálů, což je podle posledních výzkumů velice silný nástroj.
- Výstavy zboží - výrobce pomocí svých obchodních zástupců představuje své výrobky prodejcům.
Podpora prodeje ve vztahu ke spotřebitelům
- Kupony výrobce - jsou to „poukázky“.
- Slevy z ceny -např. poštovné zdarma, dovoz zdarma do domu atd.
- Cenové balíčky .
- Spojení - výrobci se mohou v některých případech domluvit a společně podporovat prodej jednoho či více druhů zboží.
- Program odměn - je to systém, na jehož základě sbírá kupující body. Po nasbírání předem daného množství pak může získat určitý výrobek zdarma či s významnou slevou.
- Loterijní hry - patří do podpory, která umožňuje zákazníkům vyhrát ceny.
- Vzorky - jedná se o produktovou podporu výrobce, který poskytuje spotřebiteli vzorek produktu.
Podpora prodeje v maloobchodě
- Slevy - po předem stanovenou dobu je snížena původní cena výrobku. Tento typ podpory je nazýván jako výprodej.
- Maloobchodní kupony - nabízí kupony maloobchodník přímo spotřebitelům.
- Výstavky - jsou POP materiály umístěné v prostorách maloobchodu či v jeho těsné blízkosti. Jejich hlavním cílem je zviditelnit výrobek a značku.
http://www.m-journal.cz