Word of Mouth Marketing (WOMM)
Word of Mouth lze přeložit jako „osobní doporučení“ nebo „o čem se mluví“. Jde o tzv. neplacenou reklamu výrobk, která je šířena formou mluvené či psané verbální komunikace mezi stávajícími a potenciálními zákazníky určité společnosti.
WOM je metoda marketingu, která patří do komunikačního mixu. Word of Mouth Marketing má dvě krajní podoby:
- Spontánní WOM – vzniká spontánně díky aktivitě lidí, nebo také příznivců určitého výrobku bez přímé motivace od jeho výrobce.
- Umělý WOM – je vyvolán uměle marketingovou aktivitou výrobce, prodejce nebo reklamní agentury.
WOM typicky využívá tyto komunikační kanály:
- Mluvenou verbální komunikaci – rozhovor nebo telefon
- Psanou verbální komunikaci – internet, e-mail, SMS, atd.
Z psychologického hlediska můžeme za nejlepší považovat spontánní WOM, protože je přirozenější. Lidé chválí to, čemu věří, mají s daným produktem zkušenosti. O účinnosti umělého WOM se neustále vedou různé debaty. Existuje určitá shoda a to, že musí jít o kvalitní produkt.
Word of mouth (WOM) marketing je v minulých desetiletích často opomíjený výborný marketingový nástroj, který se dostal znovu do popředí díky internetu.
Zdroje: